Obsah

 

Historie žulových lomů

Žulový lom J. Pokornyho v Krtech založen roku 1872 jako zřejmě nejstarší a největší z těchto podniků v tehdejším politickém okrese Podbořany. Materiál - velmi tvrdý, krásné, modrošedé barvy – sloužil nejrozmanitějším účelům. Důležitým přínosem pro odbytové možnosti krtské žuly se stalo zprovoznění železnice Rakovník-Bečov v roce 1897 se  zastávkou s nákladovou rampou v Krtech. Dodávány byly všechny v tomto oboru obvyklé výrobky ve všech velikostech a množství, a sice: a) stavební sortiment: schody, dveřní rámy atd. Žula z Krt použita při  stavbě většiny nových škol v okolí, např. v Drahouši, Kolešovicích, Chotěšově, Podbořanech, Buškovicích, Vroutku, Stebně, Kněževsi, Rakovníku a Žatci, kostelů v Podbořanech a Žatci, nemocnice nebo akciového pivovaru v Žatci a dalších staveb; b) kvádry pro stavbu železnic. Dodávány pro dráhu Plzeň-Březno, Rakovník-Bečov (z Jesenice až do Toužimi a Bochova), dále pro druhou kolej z Chomutova do  Karlových Varů; c) kámen pro stavbu mostů – u Klášterce, Warta, Tirschnitz (kvádry až 4m3 velké), v Žatci (most a lávka), Lounech, v Praze (most císaře Františka Josefa - 2000 m3, většinou portální bloky s rustikou pro klenbu) a v Plzni;  d) tzv. královské kvádry (Königsquader) pro točny a kvádry pro tunely (Dieberský tunel u Furth im Walde), e) obruby hrobek a desky, náhrobní kameny (i broušené). Z krtské žuly je i  náhrobek rodiny J. Pokornyho v Krtech nebo sloup Nejsvětější Trojice v Jesenici. V roce 1905 měl lom J. Pokornyho 50 zaměstnanců. V letech 1898-1900 jich bylo až 100.  Současnost: Těžba žuly u Krt byla ukončena, oblast je v současnosti chráněnou Přírodní památkou Krtské skály. PP Krtské skály se nachází v lese jižně od Krt.

Stránka

  • 1

 

 

 

 

 


Stránka

  • 1